Felfrissítő kurzus némettanárok számára

Regensburg, 2023 aug. 14-aug. 25

Német- és franciaszakos tanárként munkám fókuszában inkább a franciatanítás áll, a német nyelvet jóval kisebb óraszámban oktatom, hosszú évek óta volt az az érzésem, hogy második szakom elhanyagolt „kistestvér” a francia mellett. Ezért örültem meg nagyon, amikor egyik németszakos kolléganőm beszámolt az Erasmus-program által támogatott, Regensburgban szervezett tanártovábbképzésről. Annyi pozitívumot mesélt, hogy jómagam is rászántam magamat erre a képzésre.
Utazásra a vonatot választottam – a zsúfoltság és a késések mellett is minden rendben volt. Szállásom a belvároson kívül feküdt, de szállásadóim minden kérés nélkül is rendelkezésemre bocsátottak egy kerékpárt, így könnyedén megközelíthettem az iskolát minden nap. Megtapasztalhattam, milyen nagy kultúrája van Németországban a biciklizésnek – gyakorlatilag az egész belvárosban csak gyalog és kerékpárral közlekednek az emberek.

Ami magát a kurzust illeti, kolléganőm minden szava igaznak bizonyult! Két héten át nagyon magas szintű tanfolyamon vehettem részt a Horizonte nyelviskola szervezésében. Ez egy úgynevezett felfrissítő nyelvi és módszertani képzés volt kifejezetten némettanárok számára. Négy országból voltunk összesen kilencen: Lengyelországból, Szlovákiából, Csehországból és Magyarországról.

Délelőttönként nyelvórákat kaptunk. Képzőnk kivételesen jó nyelvtanár. Az összeválogatott anyagokból nagyon sokat tanulhattunk mindannyian, és már itt is érzékelhettük tanárnőnk széles módszertani skáláját. Ami nagyon tetszett, az az volt, hogy nem egy előre eltervezett anyagot adott le nekünk (bár nyilván rengeteget készült előre is), hanem napról napra, de magukon az órákon belül is folyamatosan figyelt az igényeinkre, visszakérdezett, mire lenne még szükségünk, miről szeretnénk még hallani. Sok országismereti anyagot hozott, ugyanakkor kényes nyelvtani kérdésekkel is foglalkoztunk (igekötős igék pl.), lexikai ismereteinket is gazdagította szólásokkal, egy-egy témakörhöz kapcsolódó szószedettel.

Délutánénként kifejezetten módszertani óráink voltak, itt több képző is tanított bennünket. Volt szó a szókincs tanításának lehetséges módozatairól, játékok alkalmazásáról a tanításban, dalok, filmek, mozgásos feladatok bevonásáról. Az egyik délután az országismeret tanítását jártuk körbe kifejezetten módszertani szemszögből.
Különböző kulturális programokat is szervezett nekünk a nyelviskola: látogatás az öreg Városházában (a Német-Római Birodalom birodalmi gyűlésének székhelye 150 éven át!), a Thurn und Taxis kastélyban, az óvárosban. Egyénileg is kirándultam elég sokat, főként egy cseh kolléganővel, akinek szintén volt biciklije a házigazdájától.

Összességében rengeteget tanultam ez alatt a két hét alatt. Némettudásom valóban felfrissült, gazdagodtam országismereti tudással, és rengeteg inspiráló módszertani ötletet kaptam. Ezeket közvetlenül fogom tudni hasznosítani saját óráimon (és nem csak németóráimon!), illetve kollégáimmal is meg fogom tudni osztani tapasztalataimat beszámoló és nyílt órák keretében.

Naptár
Aktuális | Következő események
Naptár Hírek Blog Galéria

Design: Unicial Program: Florka

Támogatók: logo logo logo logo