"Régi idők túrái" 2. – Pozsony, Nagyszombat

Séták Pázmány Péter városaiban július 3-án.

A túra résztvevői: Nemes György szervező, valamint Dr. Sipos Balázs Tihamér jogász, öregdiák és Kalász Nándor tanár úr, szintén öregdiák. Az iskolánk diákjai közül Horváth Rebeka, Horváth Áron és Horváth Gergely tartott velünk. Elkísért még a kirándulásra Sipos Balázs két fia, ifj. Sipos Balázs és Hídvégi Ádám, valamint Kalász Nándor fia, Kalász András.

Július 3-án tehát, szintén hagyományőrző szándékkal megtekintettük Pázmány Péter két jelentős városát, Pozsonyt, amely sokáig a magyar főváros volt, királyokat is koronáztak itt, valamint Nagyszombatot, amely az esztergomi érsekség székhelye volt a török uralom idején. Innen indult a jezsuiták vezetésével a magyarországi katolikus megújulás, amelyet Leopold von Ranke protestáns történész nyomán ellenreformációnak is nevezünk.

Először Nagyszombat nevezetességeit néztük meg. A gyönyörű gótikus plébániatemplomot, amely annak idején az ideiglenes székesegyház volt.

Innen az egyetemi templom felé vezetett az útunk. A gyönyörű barokk templom (Keresztelő Szent János székesegyház - Egyetemi templom) impozáns és gazdagon díszített. Mellette, vele részben egybeépítve látható az egyetem volt épülete és nem sokkal távolabb a jezsuita rendház.

Az egyetem téren most Szent II. János Pál pápa szobra áll. A következő látnivaló a polgári főtér volt, ahol a társaság föl is ment a várostoronyba, és gyönyörködött a szép panorámában. Visszafelé még betértünk egy üdítőre egy presszóba, majd mentünk tovább a szép városkában, gyönyörködtünk a történelmi utcákban.

Vonattal visszamentünk Pozsonyba, és a városnézést a várral kezdtük, majd visszafelé megnéztük a gyönyörű belvárost, ahol emlékek vásárlására is lehetőség nyílt.

Még a várból lefelé tartva egy vendéglőben megebédeltünk, és utána sétáltunk vissza az állomásra, gyönyörködvén az óvárosban, és kibírtuk a város modern részének épületeit. De a modern épületek sehol nem tették tönkre a történelmi városmagot, sem Nagyszombatban, sem Pozsonyban. Nagyszombatban ráadásul a városfalak épen megmaradtak, körbe ölelve az óvárost.

A túra szervezésében nagy segítséget nyújtott Sipos Balázs Tihamér, aki komoly anyagi támogatással segítette a túrán részt vevőket, és minden vendéglátóhelyen az ő vendégei voltunk. Anyagi segítséget nyújtott Kalász Nándor is. Mindkettőjüknek köszönjük a nagylelkű áldozatvállalást. Nekem különösen öröm, hogy annak idején én voltam az osztályfőnökük.
Úgy értünk az állomásra, hogy az „előző vonatot még láttuk elmenni”, a miénk meg késéssel indult, de ennél nagyobb baj egy túrán ne legyen. Fáradtan, de élményekben gazdagon értünk haza.

Fotók és szöveg: Nemes György

Naptár
Aktuális | Következő események
Naptár Hírek Blog Galéria

Design: Unicial Program: Florka

Támogatók: logo logo logo logo