IKT eszközök a tanulás szolgálatában
„Mindennapi életünkben megnőtt az információ társadalmi szerepe, és felértékelődött az információszerzés képessége. Az informatikai eszközök alkotó használata és az informatikai eszközökkel elérhető szolgáltatások révén életminőség-javulás érhető el." (NAT)
Az iskolai oktatás feladata, hogy felkészítse a tanulókat a hatékony információszerzési, feldolgozási és átadási technikákra. Fontos, hogy ismerjék az információkezelés jogi és etikai szabályait, rutinosan mozogjanak az informatika világában, megismerjék a különféle alkalmazásokat, és hatékonyan tudják kezelni, felhasználni együttműködésre, a problémák és feladatok megoldására. Ezáltal fejleszthető a kreativitás és a problémamegoldó gondolkodás.
Ebből következően az információs technológia új oktatási környezetet eredményez, tehát az IKT eszközök minden tantárgy oktatásában létjogosultságot nyernek, ahogy iskolánkban is jelen vannak az osztálytermi laptopok, a kivetítők és egyebek.
A számítógép és a mobiltelefonok megváltoztatták a klasszikus tanár-diák kapcsolatot, valamint a hagyományos tanár szerepeket, már nem a tanár az egyetlen tudásközvetítő szereplő. Az információáramlásban az ismeretek birtoklása mellett az ismeretek rendezése, osztályozása (lényeges, ill. kevésbé fontos) valamint értékelése (igaz vagy hamis ismeretek) a feladata.
Az információs társadalom veszélyeire is fontos felhívni a figyelmet (gépfüggőség kialakulása ld. játékprogramok; az információs túltelítődés; túl gyors információáramlás; az elektronikus reklámok negatív hatása; a káros és veszélyes tartalmak "felbukkanása" lépten-nyomon; a hagyományos társasági kommunikációs képességek, az élőbeszéd készségének visszafejlődése; az elektronikus támadások, vírusok; az internetes zaklatás, stb. ) Ezek elleni védekezésre fel kell készíteni az ifjúságot.
Szöveg: StonehillB.
Fotók: Kalász Ákos